Başarılı Bir Hibrit Çalışma Stratejisi Nasıl Oluşturulur?

Başarılı Bir Hibrit Çalışma Stratejisi Nasıl Oluşturulur? Başarılı Bir Hibrit Çalışma Stratejisi Nasıl Oluşturulur?

Hibrit çalışma modeline geçen firmaların bir kısmı başarılı olurken bir kısmı bu modelden istediği verimi alamayabiliyor. Verim alınamamasındaki temel sebep ise hibrit çalışma stratejisinin doğru uygulanamaması. Hibrit çalışma stratejisini şirket kültürüne ve çalışanların özelliklerine göre oluşturmak gerekiyor. Uygulama sürecinde de bazı detaylara özellikle dikkat etmek şart. Peki, hibrit çalışma modelinde nasıl başarılı olunur?

Bu sorunun cevabına geçmeden önce hibrit çalışma modelinin ne anlama geldiğini özetleyelim.

Hibrit Çalışma Modeli Nedir?

Hibrit çalışma, fizikî ofise sahip olan şirketler tarafından uygulanabilen ve çalışanların hem ofiste hem de ofis dışı alanlarda çalışabildiği bir çalışma modelidir. Bu model, uzaktan (remote) çalışma ile geleneksel çalışma modellerinin kurallarını bir arada barındırır. Hibrit modelde çalışanlar belirli günlerde ofise giderken diğer günlerde evden çalışabilir. Çalışma günleri şirket tarafından belirlenebilir veya çalışanlar bu konuda özgür bırakılabilir.

Hibrit Çalışma Modelinde Başarılı Olmanın Yolları

Hibrit çalışma sistemine geçme sürecinde bazı problemlerin yaşanması doğaldır. Fakat doğru planlanmış bir strateji ve özenli uygulama sayesinde bu problemler kısa sürede çözülebilir. Böylece söz konusu problemler çalışanların verimliliğinin düşmesine sebebiyet vermez. Dolayısıyla hibrit modele geçmeden önce ve geçtikten sonra bazı noktalara dikkat etmeniz gerekiyor. İşte, hibrit çalışma stratejisi oluşturma ve uygulama sürecinde başarılı olabilmek için dikkat etmeniz gerekenler:

Şirket Yapınıza En Uygun Hibrit Modeli Seçin

Şirketiniz için uygulamaya koyabileceğiniz farklı hibrit modeller vardır. Dolayısıyla şirket yapınıza uygun çalışma şeklini seçmeniz gerekiyor. Bu süreçte başarılı hibrit çalışma modeli örneklerini inceleyebilir, planınızı uygulanmış örnekler üzerinden yapabilirsiniz. Ayrıca hibrit çalışma türlerini de yakından tanımalısınız.

Hibrit çalışma modellerini şöyle sıralayabiliriz:

  • Sabit Model: Sabit modelde hangi çalışanların hangi gün ofise geleceği önceden belirlenir ve bu plan sabit bir şekilde uygulanır.
  • Esnek Model: Esnek modelde hangi gün ofiste, hangi gün dışarıda çalışılacağı çoğunlukla çalışanların tercihine bırakılır.
  • Ofis Öncelikli Model: Ofis öncelikli modelde birincil çalışma alanı ofistir. Bazı departmanlara veya çalışanlara, bazı günlerde uzaktan çalışma seçeneği verilir.
  • Uzaktan Çalışma Öncelikli Model: Bu modelde çalışanlar, ofiste çalışma hakkını da elinde bulundurarak uzaktan çalışır ve ihtiyaç hâlinde ofise gider.

Hibrit Çalışma Kültürünü Çalışanlarınızla Oluşturun

Hibrit Çalışma Kültürünü


Hibrit çalışma sisteminde başarılı olmak için bu çalışma modeline uygun bir kültür yaratmanız gerekiyor. Çünkü hibrit modele ani bir geçiş yapmak, faydadan çok zarara yol açabilir. Bu nedenle yeni iş modeline geçişi zamana yaymalı ve çalışanlarınız arasında hibrit çalışma kültürünün oluşmasını beklemelisiniz.

Süreci hızlandırmak için ise çalışanlarınızla iş birliği yapmalısınız. Çalışma sistemini oluştururken çalışanlarınızın fikirlerine başvurmalısınız. Çalışanlarınızın ne kadarının uzaktan çalışmaya, ne kadarının ofis ortamına uyumlu olduğunu tespit edebilmeniz için de bu geçiş süreci ve iş birliği önemlidir. Çalışanlarınız hem bireysel hem de ekip olarak hibrit çalışmaya hazır olduğunda yeni modele geçiş yapabilirsiniz.

Sınırları Belirleyin ve Çalışanlarınıza Bildirin

Hibrit çalışma modelinin uzaktan çalışma dönemine ekstra dikkat etmeniz gerekiyor. Çünkü ofis dışı çalışma günlerinde çalışanlarınız çoğunlukla evde olacaktır. Bu süreçte verimliliğin düşmemesi için uzaktan çalışma döneminin kurallarını da önceden belirlemelisiniz. Bu noktada fazla esneklik de fazla kuralcılık da yanlış seçimdir. Seçiminizi, ofis ortamındaki çalışma kültürüyle bağlı bir şekilde yapmalısınız.

Uzaktan çalışma dönemiyle ilgili sınırları belirlerken öncelikle hibrit çalışma modelinin avantajları ve dezavantajları hakkında bilgi sahibi olmalısınız. Avantajları artırmaya ve dezavantajları minimize etmeye odaklanmalısınız. Sonrasında hibrit çalışma süreciyle ilgili kuralları içeren bir doküman hazırlayıp çalışanlarınıza iletebilirsiniz.

Ofis Kullanımı Konusunda Esnek Davranın

Hibrit modelden verim alabilmek için öncelikle çalışanlarınızın tercihlerine saygı duymalısınız. Çünkü bazı çalışanlarınız ofis dışında, bazıları ise ofiste daha rahat çalışabildiğini söyleyebilir. Sabit bir model tercih etmiyorsanız ofis kullanımı konusunda biraz daha esnek davranmalısınız.

Çalışanlarınıza istedikleri zaman ofiste çalışabilme özgürlüğü vermelisiniz. Bu özgürlüğün çalışma düzenini bozma riski varsa bu durumda da belirli günlerde esneklik sağlayabilirsiniz. Böylece çalışanlarınız, çalışma alanlarını kendileri seçebilecekleri için işe daha kolay motive olabilirler.

Yüz Yüze Toplantılara Önem Verin

Hibrit çalışma modelinin çalışanlar üzerindeki olumlu etkilerinden biri, yüz yüze görüşmelerin devam etmesiyle alakalı. Tamamen izole bir çalışma süreci, birçok personelde olumsuz etkilere sebep olabilir. Bu nedenle yüz yüze çalışma dönemleri arasında çok fazla zaman bırakmamalısınız. Özellikle önemli toplantıları mutlaka yüz yüze yapmalısınız.

Yüz yüze toplantılar yapmak, çalışanların işe daha fazla odaklanmasını sağlar. Bu sayede hibrit çalışma süreci daha başarılı şekilde ilerler.

Sosyal Etkinlikler Düzenleyin

Sosyal Etkinlikler


Bazı çalışanların ofis ortamında daha verimli olmaları, iş yerini sosyal bir ortam olarak görmeleriyle ilgilidir. Sosyal ortamın arka planda bırakılması, çalışanlar arasında kopukluğa sebep olabilir. Bu durum özellikle ekip çalışmalarının verimsiz sonuçlar vermesine yol açabilir. Çalışanlar arasındaki bağın güçlenmesi için sosyalleşebilecekleri etkinlikler düzenlemenizde fayda var.

Sosyal etkinlikler düzenlediğinizde çalışanlarınız sadece iş amacıyla yan yana gelmenin stresinden uzaklaşırlar. Bu da hem iş stresini azaltır hem de ekip çalışmalarında uyumluluğu artırır. İş ve sosyallik arasındaki dengeyi doğru ayarlamak ise hibrit çalışma stratejisinin başarılı olmasını sağlayan etkenlerden biridir.

Detaylı Bir Maliyet Hesabı Yapın

Hibrit çalışma modelinde çalışanlarınız, çalışma alanlarını kendileri hazırlar. Fakat tamamen uzaktan çalışma modelini uygulamadığınız için mevcut çalışma ortamını da muhafaza etmeniz gerekir. Dolayısıyla maliyetleriniz, ofisinizin durumuna ve tercih ettiğiniz hibrit modele göre değişiklik gösterir.

Bunlara bağlı olarak detaylı bir maliyet hesabı yapmanız gerekir. Yaptığınız hesaplamalar ile maliyet açısından en avantajlı hibrit modeli tespit edebilirsiniz. Maliyet konusunda tasarruf sağladığınızda ise çalışanlarınızın imkânlarını iyileştirebilecek kaynağınız olur. Böylece hibrit model hem şirketiniz hem de çalışanlarınız için verimli bir hâle gelir.

Çalışanlarınıza Her Konuda Destek Olun

Başarısız hibrit çalışma örneklerinde öne çıkan detaylardan biri, işveren ile çalışan arasında oluşan mesafedir. Hibrit model stratejinizin başarılı bir şekilde devam etmesi için çalışanlarınızı ön planda tutmaya devam etmelisiniz. Bu noktada çalışanlarınızın yanında olduğunuzu göstermeli, maddi ve manevi destek vermeyi evden çalışma dönemlerinde de devam ettirmelisiniz.

Uzaktan çalışma dönemlerinde çalışanlar, özellikle yan haklar konusunda destek bekler. Çalışanların evden çalıştığı dönemlerde yan hakların kesilmesi, çoğu zaman olumsuz sonuçlar verebilir. Örneğin yol desteği, sadece ofiste çalışma günlerinde sunulabilir. Çünkü çalışanlarınız ofise gelmedikleri günlerde ulaşımla ilgili harcama yapmalarına gerek kalmaz. Fakat yemek desteği için aynı tutumu sergilemeniz, çalışanların olumsuz etkilenmesine sebep olabilir. Bunun nedeni, çalışanlarınızın evden çalışırken de yemek desteğine ihtiyaç duymasıdır.

Hibrit çalışma modelinde çalışanlarınızın şirket bağlılığını güçlendirebilmek için TokenFlex dijital yemek kartına geçiş yapabilirsiniz. Türkiye’nin ilk tamamen dijital yemek kartı TokenFlex sayesinde çalışanlarınıza restoran, kafe, market ya da büfelerde kullanabilecekleri istediğiniz miktarda bakiyeyi online olarak kolayca yükleyebilirsiniz. TokenFlex’in geniş üye iş yeri ağı sayesinde hibrid çalışan personelleriniz sadece evde değil, kafe ve benzeri mekânlarda da rahatça çalışabilir.

Tüm bunlara ek olarak yemek desteğinden doğan vergi muafiyetleriniz de TokenFlex ile devam eder. Hem şirketiniz hem de çalışanlarınız için birçok avantajın bulunduğu TokenFlex’e başvuru yapın, hibrit çalışma döneminde çalışanlarınızın memnuniyetini en üst seviyede tutun.

TokenFlex Uzman Yazarları

Yazar Avatarı

TokenFlex, Türkiye'nin ilk tamamen dijital yemek kartı olarak 2022 yılında Koç Holding iştiraki Token Finansal Teknolojiler tarafından geliştirilmiştir. TokenFlex uzman yazarları, işletme sahipleri, girişimciler, insan kaynakları yöneticileri ve her zaman yeniyi yakalamak isteyen bütün kurumsal liderler için uzmanlıklarını kullanarak en doğru ve en güncel bilgileri derler. Gıda sektörü, vergi mevzuatı, işletme yönetimi, insan kaynakları, finansal yönetim, pazarlama ve çevresel sürdürülebilirlik gibi geniş bir alanı kapsayan konularda güvenilir kaynak analizi yapar ve bu bilgileri sizler için kaleme alır.