Wellbeing (Çalışan Esenliği) Nedir, Nasıl Sağlanır?

Wellbeing (Çalışan Esenliği) Nedir, Nasıl Sağlanır? Wellbeing (Çalışan Esenliği) Nedir, Nasıl Sağlanır?

Çalışanların kendilerini iyi hissettiklerinde daha verimli oldukları bilinen bir gerçek. Dolayısıyla şirketler, çalışanlarına iyi hissedebilecekleri bir çalışma ortamı yaratmaya çalışıyor. Çalışanların her açıdan kendisini iyi hissetmesini sağlamak ise kurumsal wellbeing uygulamaları ile mümkün. Son yılların en çok öne çıkan trendlerinden biri olan wellbeing nedir ve kurumsal wellbeing için ne yapmak gerekir?

Wellbeing Nedir?

Wellbeing, en kısa tanımıyla bütünsel iyi olma halidir. Bu konudaki asıl detay, iyi olma halinin bütünselliğidir. Yani kişinin hem fiziksel hem zihinsel hem de ruhsal açıdan iyi hissedebilmesi esastır. Bu nedenle bütünsel esenlik olarak da tanımlanabilen wellbeing, wellnes ile de sıkça karıştırılır. Fakat wellnes sadece fiziksel iyiliği kapsar. Dolayısıyla wellbeing’in kapsamında olduğu söylenebilir.

Wellbeing kavramındaki bütünsel esenliği sağlayan 3 temel durumu şöyle açıklayabiliriz:

  • Fiziksel Zindelik: Kişinin fiziksel yani bedensel iyiliğine odaklanan uygulamaları kapsar. Hastalıklardan korunmayı sağlayan beslenme ve spor gibi aktiviteler, fiziksel wellbeing uygulamalarına dahildir.
  • Zihinsel Zindelik: Kişinin düşünce yapısının her zaman olumlu noktada kalmasını sağlayan uygulamaları kapsar. Farkındalık yaratan zihinsel aktiviteler, zihinsel wellbeing uygulamalarına dahildir.
  • Ruhsal Zindelik: Kişinin manevi değerlerine anlam katan ve mutluluk sağlayan uygulamaları kapsar. Ruhsal tatmin sağlayan sosyal ortam ve aktiviteler, ruhsal wellbeing uygulamalarına dahildir.

Kişinin kendi yaşamında bu tarzı benimsemesi, bireysel wellbeing olarak değerlendirilir. Fakat bir çalışanın özel hayatında bütünsel esenlik durumunda olması, iş hayatına bunu yansıtabileceği anlamına gelmez. Bu nedenle wellbeing uygulamalarının içerisinde yer alan kurumsal wellbeing kavramına önem vermek gerekir. Kısacası çalışanlarınızın verimini artırmak için kurumsal wellbeing hakkında detaylı bilgi sahibi olmalısınız.

Kurumsal Wellbeing Nedir?

Kurumsal wellbeing için “çalışan esenliği” diyebiliriz. Elbette bu kavramda da bütünsel bir iyi olma durumu esastır. Corporate wellbeing olarak da bilinen bu kavram; çalışanın fiziksel, zihinsel ve ruhsal iyiliğine katkı sağlayacak uygulamaları kapsar. Kurumsal wellbeing’de amaç, çalışana fiziksel açıdan sağlıklı, zihinsel açıdan refahı yüksek ve ruhsal açıdan mutluluk sağlayan çalışma ortamı ve şartları yaratmaktır.

Kurumsal Wellbeing Neden Önemlidir?

Kurumsal Wellbeing Neden Önemlidir


Wellbeing faydaları ile öne çıkan ve bu nedenle hem kurumlarda hem de bireysel hayatta uygulanan bir yöntem. Dolayısıyla iş hayatında wellbeing, sağladığı faydalar açısından oldukça önemlidir. Söz konusu faydaların en önemli getirisi ise çalışan bağlılığının ve mutluluğunun artmasıdır.

Bütünsel esenliğe sahip olmanın getirdiği rahatlık, çalışanların işine odaklanmasına ve daha verimli olmasına etki eder. Bu nedenle wellbeing, işletmelere önemli faydalar sağlar. Wellbeingin bazı faydalarını şöyle sıralayabiliriz:

  • Çalışanlar yaptıkları işlerden daha fazla keyif alır.
  • Stres altında hissetmeyen çalışanların performansı yükselir.
  • Devamsızlık süreleri minimuma iner.
  • İşe geç kalma problemleri azalır.
  • Çalışanların işten çıkma ihtimalleri zayıflar.
  • Çalışan sirkülasyonu en aza iner.
  • Çalışanlar arasındaki öfke problemleri ortadan kalkar.
  • Hastalanma durumları daha az yaşanır.
  • Hastalık kaynaklı performans düşüklükleri gözlenmez.
  • Tüm bu faydaların etkisiyle çalışanların verimi artar.

Kurumsal Wellbeing Nasıl Sağlanır?

Çalışanlarınızın mutlu ve huzurlu bir şekilde çalışabilmesi, buna bağlı olarak da şirketinize değer katabilmesi için kurumsal wellbeing yöntemini deneyebilirsiniz. Bunun için kurumsal wellbeing programlarına katılabilir, çalışanlar için wellbeing hizmeti sunan firmalarla görüşebilirsiniz. Fakat aynı zamanda siz de bazı yöntemler uygulayarak çalışanlarınızın her açıdan iyi hissetmesini sağlayabilirsiniz.

İşte, şirketinizde uygulayabileceğiniz en etkili kurumsal wellbeing uygulamaları:

Sağlıklı Bir İletişim

Sağlıklı bir iletişim, işlerin yolunda gitmesi için her zaman gerekli. Fakat bu konuya hassasiyet göstermek, çalışanların kendini daha iyi ve rahat hissetmesini sağlar. Çünkü personeller baskı altında oldukları ya da zorlandıklarında değil, rahat hissettikleri şartlarda çalışmaktan daha çok keyif alırlar.

Çalışanlarınızla iletişim kurarken onların anlayış tarzlarına ve algılarına da dikkat ederseniz iletişiminizi daha sağlıklı bir hale getirebilirsiniz. İletişim problemleri olması durumunda ise çalışanlarınıza psikolog desteği sunabilirsiniz.

Konforlu Çalışma Alanı

Konforlu çalışma alanları, fiziksel iyiliğe odaklı wellbeing örnekleri arasında yer alır. Özellikle masa başı işlerde oturmaya bağlı birçok sağlık problemi ortaya çıkabilir. Bu tür durumlar için sağlıklı bir ofis ortamı oluşturmanız gerekir. Örneğin ofisteki masa ve sandalyeleri ergonomik modeller arasından seçerek çalışma ortamını sağlıklı hale getirebilirsiniz.

Tabii sadece masa ve sandalyeye dikkat etmek yeterli değil. Çalışan sağlığını olumsuz etkileyecek tüm detayları ortadan kaldırmanız gerekir. Çalışma ortamının havası mutlaka temiz olmalı ve sık sık havalandırılmalı. Bununla birlikte her gün birkaç saat ofisin güneş alması da wellbeing konusunda faydalı olacaktır.

İş Yükü Dengesi

Çalışanların bütünsel iyi olma halini olumsuz etkileyen önemli unsurlardan biri, iş yükünün dengesiz dağıtılması. İş yerinde adaletsizlik olduğunu düşünen çalışanların mutluluk seviyesi düşer ve bu da performansına doğrudan etki eder. Bu nedenle görev dağılımı; çalışanların iş gücüne, yeteneklerine ve görev tanımlarına uygun bir şekilde yapılmalı. Aynı zamanda görev dağılımında adaleti sağlamak da oldukça önemli.

Sosyal Etkinlik Teşvikleri

Personellerinizin sadece işe odaklı bir hayat sürmesine izin vermemelisiniz. İşten kalan zamanları iyi değerlendirmedikleri takdirde çalışırken sıkılma ihtimalleri önemli ölçüde artar. Bu nedenle onlara yeterli zaman ve izin günü hakkı verdiğinizden emin olmalısınız. Buna ek olarak, mesai sonralarını ve izin günlerini iyi değerlendirebilmelerine yardımcı olmanızda da fayda var.

Çalışanlarınızın sosyal olarak iyi hissedebilmesi için keyifli aktiviteler düzenleyebilirsiniz. Düzenleyeceğiniz aktiviteler dışında bölgedeki sanatsal ve kültürel etkinlikler için çalışanlarınıza bilet hediye edebilirsiniz. Böylece personelleriniz hem hediyeden hem de stres atıcı faaliyetlerden dolayı kendini daha iyi hisseder.

Finansal Wellbeing

Günümüz dünyasında bütünsel esenliğe en çok etki eden konulardan biri hiç şüphesiz finansal durumdur. Öyle ki wellbeing tanımının alt başlıklarında finansal wellbeing de yer alır. Finansal problemlerle birlikte artan stres ve huzursuzluk, çalışanların işe odaklanmasını engelleyebilir. Bu nedenle çalışanlarınızın finansal durumuna yeterli katkıyı yapmalısınız.

Personelleriniz için belirlediğiniz maaşların kaliteli bir yaşam standardı sunabilmesine önem vermelisiniz. Buna ek olarak sosyal yardımlarla desteklemeyi ve yemek kartı gibi yan haklar sunmayı da ihmal etmemelisiniz.

Sağlıklı Yemek İmkânı

Sağlıklı Yemek İmkânı


Hem kurumsal hem de bireysel wellbeing uygulamalarının zirvesinde sağlıklı beslenme vardır. Çünkü beslenme, wellbeing’in üç temel iyilik durumunu da etkiler. Sağlıksız beslenen kişiler; fiziksel, zihinsel ve ruhsal sağlık konusunda problemler yaşayabilir. Bu nedenle şirketiniz bünyesinde yemek konusuna çok dikkat etmeniz gerekir. Eğer iş yerinde yemek veriyorsanız servis edilen yemekleri özenli bir şekilde seçmelisiniz.

Yemek seçiminde ne kadar titiz davranırsanız davranın, özellikle kalabalık iş yerleri için tam anlamıyla sağlıklı bir menü çıkarmanız zor. Çünkü çalışanlarınızın farklı yeme alışkanlıkları olabilir. Sevmedikleri ya da hastalık, alerji gibi durumlardan dolayı yiyemedikleri bir yemeğin menüde olması, çalışanlarınızın yetersiz beslenmesine yol açabilir. Bu problemlerle karşılaşmamak için onlara yemek seçme özgürlüğü sunmalısınız.

Çalışanlarınızın sağlıklı beslenme alışkanlığını daha kolay elde edebilmesi için yemek kartı uygulamasına geçebilirsiniz. Yemek kartı sayesinde her çalışanınız kendi özel durumuna göre dilediği yemeği yiyebilir. Ayrıca yemek kartı ile market alışverişi de yapılabildiği için çalışanlarınız evlerinde de sağlıklı yemekler tüketebilir. Bu süreçte tek yapmanız gereken, çalışanlarınızı sağlıklı beslenme konusunda sık sık bilgilendirmek.

Çalışanlarınızın sağlıklı beslenerek yaşam kalitelerini yükseltmelerini sağlamak istiyorsanız TokenFlex’e başvurabilirsiniz. Türkiye’nin ilk dijital yemek kartı olan TokenFlex sayesinde çalışanlarınız sağlıklı menüler sunan restoranlarda rahatlıkla yemek yiyebilirler. TokenFlex’in geniş üye iş yeri ağı sayesinde de her yerden ulaşabilecekleri marketlerden taze gıdalar alarak sağlıklı beslenmeye devam edebilirler.

Kurumsal wellbeing çalışmalarınızı sağlıklı beslenme ile desteklemek için TokenFlex’e hemen başvurun, hem çalışanlarınızın iyi hissetmesini sağlayın hem de %100’e varan vergi muafiyetinden faydalanın.

TokenFlex Uzman Yazarları

Yazar Avatarı

TokenFlex, Türkiye'nin ilk tamamen dijital yemek kartı olarak 2022 yılında Koç Holding iştiraki Token Finansal Teknolojiler tarafından geliştirilmiştir. TokenFlex uzman yazarları, işletme sahipleri, girişimciler, insan kaynakları yöneticileri ve her zaman yeniyi yakalamak isteyen bütün kurumsal liderler için uzmanlıklarını kullanarak en doğru ve en güncel bilgileri derler. Gıda sektörü, vergi mevzuatı, işletme yönetimi, insan kaynakları, finansal yönetim, pazarlama ve çevresel sürdürülebilirlik gibi geniş bir alanı kapsayan konularda güvenilir kaynak analizi yapar ve bu bilgileri sizler için kaleme alır.