Taşınma İzni Nedir, Taşınma İzni Kaç Gün?

Taşınma İzni Nedir, Taşınma İzni Kaç Gün? Taşınma İzni Nedir, Taşınma İzni Kaç Gün?

Çalışanlar, birçok farklı sebeple izne ihtiyaç duyabilir. Hastalık, evlilik, seyahat gibi durumların dışında en çok izne ihtiyaç duyulan durumlardan biri de taşınma sürecidir. Ev taşıma sürecinin zaman almasından dolayı çalışanlar taşınma izni talep edebilir. Peki, işveren ev taşıma izni vermek zorunda mıdır, taşınma izni kaç gündür ve taşınma izni için maaş kesintisi yapılır mı?

Taşınma İzni Nedir?

Taşınma izni, ev taşıma sürecindeki personele verilen özel bir izin uygulamasıdır. Taşınması gereken bir çalışan; toplanma, nakliye, abonelik işlemleri ve yerleşme gibi süreçler için zamana ihtiyaç duyar. Bu işlemler çoğunlukla gün içinde yapılması gerektiği için de çalışanların izin alması gerekir. Ev taşımakla ilgili işlemler için alınan bu izin, taşınma izni olarak bilinir.

Taşınma İzni Zorunlu mu?

Çalışanların izin durumlarıyla ilgili yasal düzenlemeler, 4857 sayılı İş Kanunu’nda yer alıyor. Kanuna göre ise işverenlerin taşınma izni verme zorunluluğu bulunmuyor. Fakat çalışanların, taşınmayı mazeret göstererek izin talep etme hakkı var. Dolayısıyla bu süreçteki karar iş sözleşmesine veya işverenin inisiyatifine bağlıdır.

İşveren ve çalışan arasında yapılan iş sözleşmesine ev taşıma izniyle ilgili madde eklemek mümkün. Eğer sözleşmede taşınma sürecinde izin verme zorunluluğu yaratan bir madde varsa işveren, çalışanına bu izni vermek zorundadır. Sözleşmede konuyla ilgili bir madde yoksa son kararı işveren verir.

Hem ev taşıma işlerinin hem de iş yerindeki işlerin aynı anda yürütülmesi zor olduğu için çalışanın performansı ve verimliliği düşebilir. Bu nedenle işverenler, taşınma izni isteyen çalışanlara genellikle izin verirler. Böylece çalışanlar taşınma işlerini kolayca tamamlayıp daha verimli bir şekilde işlerine dönebilirler.

Taşınma İzni Nasıl Alınır?

İzin alma süreçleri her iş yerinde farklı olabilir. Aynı durum ev taşıma izni için de geçerlidir. Taşınma izni almak için işveren, müdür veya insan kaynakları gibi izin konularıyla ilgilenen birimle iletişime geçmek gerekir. İzin talebi, iş yerinin sistemine bağlı olarak yazılı veya sözlü olarak iletilebilir. Bu noktada önemli olan, izin talebini mümkün olan en erken tarihte iletmektir. Böylece taşınma izni iş programını ve planlamaları aksatmaz.

Taşınma İzni Kaç Gün Verilir?

Taşınma İzni Kaç Gün Verilir

Ev taşıma izni ile ilgili yasal bir zorunluluk bulunmadığı için iznin kaç gün verileceğiyle ilgili uyulması gereken bir kural da yoktur. Ev taşıma izni süresi, çalışanın ihtiyaçları ve işverenin kararı doğrultusunda belirlenir. Çoğunlukla 1 - 2 gün yeterli olduğu için izin süresi de buna göre ayarlanır. İzin süresi taraflar arasındaki anlaşmaya göre uzayabilir, fakat bu durumda ücret kesintisi gibi konular da gündeme gelebilir. Şimdi, konuyla ilgili “Taşınma izni ücretli mi, ücretsiz mi?” sorusuna cevap verelim.

Taşınma İzni Maaştan Kesilir mi?

Taşınma izninin maaştan kesilmesi konusu da taraflar arasındaki anlaşmaya bağlıdır. Ev taşımak, çalışanların ücretli izin hakları arasında yer almaz. Bu nedenle işveren, taşınma izni verdiği çalışanın maaşında kesinti yapma hakkına sahiptir. Fakat iş sözleşmesinde, ev taşıma iznini kapsayan sürenin maaştan kesilmemesi gerektiğiyle ilgili bir madde varsa işverenin kesinti yapma hakkı ortadan kalkar.

Taşınma Yardımı Zorunlu mu?

Bazı işverenler, ev taşıyan çalışanlarına maddi destek vermeyi tercih edebilir. Taşınma yardımı, çok yaygın olmasa da zaman zaman kullanılan bir uygulamadır. Yeni bir eve taşınmak; nakliye, emlakçı komisyonu, depozito gibi çeşitli gider kalemleri doğurabilir. Bunun gibi masraflar için çalışanlarına destek olmak isteyen işverenler, taşınma yardımı kapsamında ek ödeme yapabilirler. Fakat taşınma yardımı, ödenmesi zorunlu olan bir ücret değildir.

Taşınma izni, hem işverenler hem de çalışanların aklında soru işaretleri oluşturan bir konudur. Aynı durum yıllık izinler için de geçerlidir. Yıllık izin hakkında detaylı bilgiler almak istiyorsanız ”Çalışanların Yıllık İzin Kullanımında Dikkat Edilmesi Gerekenler” başlıklı yazımıza göz atabilirsiniz.

TokenFlex Uzman Yazarları

Yazar Avatarı

TokenFlex, Türkiye'nin ilk tamamen dijital yemek kartı olarak 2022 yılında Koç Holding iştiraki Token Finansal Teknolojiler tarafından geliştirilmiştir. TokenFlex uzman yazarları, işletme sahipleri, girişimciler, insan kaynakları yöneticileri ve her zaman yeniyi yakalamak isteyen bütün kurumsal liderler için uzmanlıklarını kullanarak en doğru ve en güncel bilgileri derler. Gıda sektörü, vergi mevzuatı, işletme yönetimi, insan kaynakları, finansal yönetim, pazarlama ve çevresel sürdürülebilirlik gibi geniş bir alanı kapsayan konularda güvenilir kaynak analizi yapar ve bu bilgileri sizler için kaleme alır.